Full fart framåt… 5 guidningar på raken + 4:a i Getadraget!

Varit så mycket fart i firman de senaste veckorna att man inte hinner med att skriva rapporter då det ska fixas inför nästa dag och kommunicera med kommande gäster och hinna med familj och mitt “riktiga /andra” jobb på skolan!

Kort summering så har det varit otroligt roliga dagar med lyckat och mindre lyckat fiske.

Årets egna fiskehöjdpunkt brukar vara Getadraget. En fisketävling som lockar många deltagare och som ibland har ett utomordentligt svårt fiske. Detta år var ett av de bättre då mängder av lag lyckades nå ett fullt papper med fem godkända 60+ gäddor! Vi fiskade som i trans första timmen och hade redan fyllt papperet med fina 394cm och vi fick kämpa resten av dagen med att öka ynka 3cm. Vi var i ledning ganska länge men de sista timmarna lyckades GetA Pike (Jonatan Lehtonen, Linus Andersson, Tobias Sjöstrand) klart bäst med fina 431cm! Grattis! Vi lyckades knipa fjärde platsen vilket är ett rejält lyft från fjolårets 23:e plats 🙂

Dag 1. Mindre lyckat blev det när jag mötte upp det härliga gänget som åkte ända från Kungälv för att förlänga havsöringssäsogen (Dagen efter den tog slut på västkusten!). Vi lyckades enbart landa en liten sprallis första dagen med en till tappad nära båten och ett gäng följare och hugg. Dag 2 så var det bara ett hugg på förmiddagen innan lunch det enda som hände. Tyvärr fiskade gänget tomt de två dagar de fiskade själva från land så där visade sig inte fisket på sin bästa sida. Det skojfriska gänget Gunnar, Robban och Lennart styr nog hem och drar upp ett gäng humrar för att kompensera lite!

Dag 3 åkte jag o plockade upp ett gäng kusiner som i 19 års tid samlats en gång i året för att umgås och fiska. Fiska kanske är sekundärt men de är noga med att det blir av! Vi drog ut i finvädret på jakt efter gädda och lyckades landa 20st innan gänget skjutsades tillbaka till sin fantastiska Villa Marina där de verkligen mådde gott!

Dag 4 gästades jag av byggföretaget Premont. De kom 8 man stark och till min hjälp hade jag Dennis som hjälpguide. Vi startade redan kl.8 och de första timmarna var precis som alla trodde riktigt tröga efter en första riktigt kall natt. Det var bara Glenn som lyckades lura upp en första timmen men den var riktigt fin på 90cm!

Efter lite platsbyte så började gäddorna hagla in och till lunch så hade vi redan lyckats fylla papperet! Efter en rejäl dos pytt i panna så bar det iväg igen och vi åkte lite längre och lyckades nästan direkt putsa längderna rätt rejält med +34cm under första timmens fiske!

Gäddjesus Markus i min båt har en 100+ efter ända till båten där han fiskar med sin lilla Westin Swim i papegojfärgen! Markus lyckades under dagen dra över 10 gäddor själv!!!

Väl i land konstaterar vi 40 gäddor upp i våra två båtar. Glenn med den största i Dennis båt och mitt gäng lagvinnare med fina 85,80,77,73,72 = 387cm! Kvällen fortsatte med middag nere i båthuset och senare bastu o bad uppe i loungen! Tack killar för en härlig dag!

Dag 5 så hade jag nytt åldersrekord i båten. Lars-Ove Johannson 85år fyllda hade bjudit sonen P-O och P-O:s svärfar Anders med sig på en fiskeweekend på Åland. De bokade hela paketet från mig och sov i Mats stuga innan de vände kosan västerut dagen efter!

Det börjar hugga direkt för oss när vi börjar fiska och det hugger både abborrar och gäddor om varannat. P-O lyckas öka på sitt PB två gånger på kort tid och dessutom så ökar han sitt totala antal landade gäddor med nästan trippelt innan dagen är över. Lars-Ove är skicklig med jiggspöt och landar en riktig kanonborre på fina 42cm!!! Det är en gammalkrigare som får simma vidare och göra nya fina borrar!

Lars-Ove med dagens fångst en abborre på hela 42cm!!!

Under dagen hinner vi landa tiotalet borrar, 21gäddor och även fiska ett par timmar efter havets silver, havsöringen.

Tusen tack för härliga dagar alla!