Ricard tar största gäddan i 24h tävlingen!

Donningfishing har tävlat igen! Denna gång var det Ålands 24h tävling som skulle avgöras fredag kl.16 till lördag kl.16! I laget var undertecknad, Ricard och Cristofer Hedenström. På fredag morgon träffades vi vid frukosttid och la upp en plan utifrån de förutsättningar som vi haft veckorna innan. Cristofer och Ricard drog sedan iväg till Dennis Palin och körde ett fiskepass på ca. 3 timmar i liknande vatten som vi skulle fiska i för att få lite koll på färger och aktivitet i vattnet. Killarna hade trögt fiske med platt lugnt och tät dimma. Bäst hade Ricard på en vit blå G’bump (Som jag snart kommer lotta ut på facebook!), 95cm var den största han plockade på den där.

Jag drog i min tur ut till ett strömmingsställe och ryckte upp lite strömming och abborre som jag lade i sumpen så att vi skulle ha något att flötestrolla med efter mörkret föll. Efter avslutat uppdrag handlade jag lunch till killarna och lagom till de kom tillbaka så hade jag dukat upp i båten så vi kunde avnjuta rökt lax med potatissallad medan vi puttrade runt och letade betesfisk.

Jag tog bilen in till Mariehamns Parti där tävlingsgeneralen Lukas Sandberg delade ut sprillans nya mätbrädor av fin kvalitet! På given signal så travade 42 lag ut genom stora porten prick klockan 15. Bilar och trailers skingrade sig snabbt åt alla väderstreck då man får fiska på alla Ålands fiskekort som är tillgängliga på fiskekarta.ax eller på kalakortti.com. Väl tillbaka till grabbarna så hoppade vi i båten och styrde ut mot vår första spot. Jobbigt att slå ihjäl 30 minuter ute på vattnet utan att få fiska så det blev lite riggande av beten och byte av någon tafs som inte var klockrent rak.

Rund som en tunna!

Vi fick en så sjuk rivstart så vi kunde knappt tro det, så fort GPS:en tickat över till 16.00 så drog vi igång med full iver. Ricard hann bara dra iväg sin blåvita G’bump 4 gånger innan det hugger för honom. Känns bättre mumlar han och jag har redan släppt mitt spö rakt ner i båten, stängt av elmotorn, grabbat tag i håven och hovrar ovanför honom redo att håva. Gäddan går djupt och när jag ser den första gånger utbrister jag spontant “Oh, ser nästan ut som en tia det där!”. Håvningen går galant och lyckan i båten är total. 4 kast, 4 minuter in i tävlingen så landar Ricard en 108cm lång madam som väger in på 9,75kg och är tävlingens troligtvis första och största gädda!

Månen lyste upp natten riktigt vackert!

Resten av kvällen var inte lika rosaskimrande med noll godkända fiskar och enbart en liten gäddrackare som högg över huvudtaget. Ett par timmar fiskande går snabbt och solen försvann kvickt. Vi åkte iland och hämtade lite paravaner och riggade tackel för flötesmete i ljuset från båthuset. Det var otroligt mysigt att sakta glida runt på vattnet under månens ljus. Mysigt var också det enda det var då någon fisk överhuvudtaget inte tyckte det var intressant med våra fina strömmingar…

Mörkt i båthuset kl 06.00…

Reveljen gick kl 05.00 och vi samlades vid båten kl 06.00 i det becksvarta mörkret styrde vi ut och trollade i ca. 30 minuter innan det blev såpass ljust att vi kunde börja kasta. Ricard hade direkt ett antal kontakter på en shadteez 15cm i firetiger och det kändes hett men inga godkända fick syna båten tills Cristofer satte på Miuras mouse i den lilla tappningen. Vips så hade vi öppnat kontot för dagen med en godkänd 75:a. Sen tog det inte länge innan Ricard igen mumlar att den här känns bättre. En 98cm riktigt argsint dam hade bitit över hans McRubber i firetiger.

Cristofer med sitt bidrag till totalen!
Ricard med sin vilda 98:a

Humöret på topp och planer på stora resultat gav oss energi att fiska som tokar. Timmarna går och inget händer, fisket dör ut totalt och vi pratar ihop oss om hur vi ska göra för att fylla pappret och få upp moralen. Vi behöver lite “sprattel i spöt” så vi flyttar oss till ett annat typ av vatten och direkt börjar det smälla på. Visserligen är de för små även om en del sträcker sig ända till 68cm på mätbrädan men moralen höjs och ett nytt bete seglar upp som gäddgodis nr 1, pig shad junior i färgen carrot fiskar osannolikt bra och på 2 timmar drar jag upp 20+ gäddor med en topp på 90cm och dessutom en 70cm.

90cm ren kärlek!

Med fyllt papper och 441cm totalt styr vi till nya vatten och vi fiskar djupare och dunkar botten med våra jiggar. Böderna Hedenströn kör lite större varianter och jag plockar på en liten lunker shad i baby blue med en 20g jiggskalle på. Två kast så smäller det på en 78cm som kändes större än den var. 8cm ökning till 449cm. min minijigg levererar ännu några gäddor och abborrar men trots att två var godkända så var det ingen som var större än den 75:a Cristofer tagit tidigare.

En lite skål för att vi lyckats fylla papperet!

När klockan är 16 så är vi mycket nöjda med vårt fiske även om vi nog tror att det kommer att finnas lag som fått en längre total. Mycket riktigt så hör vi i snacket innan prisutdelningen inne vid MP att det finns lag som dragit över 450cm.

Slutligen landar vi på en hedrande 5:e plats med 7 cm till fyrorna, vinnarna Bröderna Brothers drog ihop hela 473cm så vi hade behövt en 100cm gädda till för att ta hem kalaset.

Får ta med mig lite bättre belysning tills nästa år 🙂

Ricard får stiga fram när största gäddan ska presenteras då det visar sig att hans gädda var störst i hela tävlingen! Ricard skiner som en sol när han får ta emot en frontstyrd elmotor i pris! Snyggt jobbat Ricard!

Stora tack till Ricard o Cristofer som orkade kämpa på alla dessa timmar! Tack också till Lukas Sandberg på Byggvaruhuset för en fint arrangerad tävling! Sist men inte minst tack alla andra laget som gör det till en rolig tävling!

Nu tror jag att jag styr om till lite öringfiske några veckor innan jag fiskar gädda igen 😉