Sir Jim Ratcliffe fiskar på Åland!

För ett tag sedan blev jag kontaktad av en besättningsman på M/Y Sherpa. Han ville veta om jag skulle ha möjlighet att guida ett sällskap från yachten under de dagar de skulle vara i de åländska vattnen. Självklart skulle jag kunna det 🙂

När jag sedan började googla lite kring M/Y Sherpa så förstod jag att det handlade om ingen mindre än Sir Jim Ratcliffe! En av Storbritanniens rikaste personer och (framför allt…) hyfsat nybliven ägare till 25% av min favoritklubb i Premier Leauge, Manchester United!!!

Supercoolt! Vi hade videomöten med besättningen och de var oerhört seriösa med massvis av fiskerelaterade frågor samt även om Åland och skärgården generellt! Bland annat lade de stor vikt på att allt skulle gå rätt till och att man skulle följa alla korrekta seder o bruk då man kommer som gäst till ett nytt ställe.

Det bestämdes datum och tider, men allt är ungefärligt då de som gästar yachten har ett helt smörgåsbord med olika aktiviteter förberedda för varje dag och plats! Då det nog inte skulle handla om så värst mycket tid till fisket så tog jag fram olika tilltänkta platser och var tvungen att flytta dem vartefter ankringsplatserna och sträckorna att köra till de olika fiskeställena vart för långa.

Jag var till och med ut och testfiskade ett område jag inte annars brukar fiska den här tiden på året men som låg bra till. Jag hade Patrik Ekblom med mig och vi lirkade upp 17 gäddor på ett par timmar så det kändes stabilt inför en tänkbar guidning. Patrik är en riktigt stor United fan och brukar åka över och kika på deras matcher så han blev bara glad när jag frågade om jag kunde få låna hans flugspön och flugor inför guidningen.

När jag läste på lite om Sir Ratcliffe så noterade jag att han arbetar för att stärka den vilda laxens överlevnad och har köpt in sig i sex laxälvar på Island där de har restaurerat lekplatser och minskat fisketrycket så att populationerna ska öka igen. Om han fiskar efter lax med fluga så måste man ju testa efter gädda också!

När dag 1 kom så började ju inte dagen så särskilt bra för mig. Jag har haft min gamla trailer på reparation och besiktning och har då använt min fina nya som jag köpt till min nya båt som är på kommande. När jag åker in mot Mariehamn så möter jag polisen och de vänder om för att göra en trafikkontroll… Allt var som det skulle med bilen och trailer samt hur allt var lastat. Problemet var att mitt kökort räcker till 3500kg och bil + trailerns totalmassa (dvs vad det står att de får väga och inte vad de faktiskt vägde) blev strax under 4000kg… BIG OOPS- körkortet borta 4-6veckor, böter samt ett år utan möjlighet att ta BE-kortet… Till saken hör att jag redan hade fixat körkortstillstånd, teoriprov och övningskörning. Jag hade enbart uppkörningen kvar och den hade jag skjutit fram till 19/6 då jag har haft extremt mycket körningar + skoljobbet i maj. Jäkligt surt men det var jag som klantade mig så jag tar mitt straff!

Dag 1 blev dessutom inställd utan det fick bli att stå stand-by dag 2 istället. Vid sextiden på morgonen så fick jag mess från yachten att det verkade som de var fiskesugna idag. Jag tog med mig båten och pappa (som chaufför) och min gudfar Tapani och körde ut i den östra skärgården då yachten hade lagt sig för ankar utanför Kökar. Vi gjorde några korta stopp för testfiske och gäddorna var hemma så det var bara att vänta på om de skulle dyka upp några fiskesugna gäster. Vid tre på eftermiddagen så messade styrmannen att de skulle lägga iväg med deras tenderbåt och jag mötte upp dem ute på en fjärd efter jag lämnat av min pappa och gudfar.

Sir Jim är en van sjöfarare och kör själv Interceptor till och från sina äventyr! Det var en riktigt maffig båt de kom i, 12m lång och utrustad med 3st 350hp Mercury motorer samt en stor hytt och utrymme för 19 personer!

Hela gänget bestod av 6 personer och de hoppade allihopa ner i min till synes lilla båt :). Vi lämnade besättningemedlemmarna ombord på tendern som lade sig för ankar bakom oss och vi drog iväg till första fiskestoppet. På vägen så diskuterades lite kring vad för typ av fisk vi fiskade efter och vilken typ av utrustning och teknik vi skulle använda. Förenklat kan man säga att Sir Jim hade stenkoll på fiske och de fem andra lite mindre.

Jag körde lite genomgång kring grundteknik och sedan började de fiska en efter en. Efter jag fått igång två av herrarna så frågade jag Sir Jim om han var redo att fiska och han drog ett backhand kast över axeln och vevade vant in Westins Swim till båten. På tredje kastet drar han dagens första gädda en grann pjäs på ca. 3kg. Sen flyter det på med 4 som fiskar och det nappar lite nu som då medan de har hejdlöst roligt åt varandras ibland mindre lyckade kast.

Efter ett tag växlar Sir Jim över till fluga och han styr flugan vant utanför båten så de andra inte ska bli krokade. Till en början så ser de andra lite smårädda och duckar lite grann när flugan börjar vina genom luften. Inom kort så är dock fisket i full fart bak i båten igen och diskussionerna om vilket område som är vems att fiska på river ner nya skratt.

Efter två och en halv intensiva timmar med 6 personer i båten, massvis med skratt och hela 8 gäddor upp samt en hel uppsjö med hugg så är det dags att styra tillbaka mot tendern.

Besättningen som under turen messat mig o frågat hur det går (vilket jag inte hunnit läsa då jag haft fullt upp) möter upp och är ivriga på att få veta hur det gått. Det blev glada miner till svars och det skakades ivrigt i min hand då de tackade för min hjälp. Innan jag släppte mina besökare av båten så fick jag lov av Sir Jim att ta ett foto tillsammans med gänget.

Ett par bekanta, Tom-Johan & Sara Schröder har sin son Oscar sjuk i cancer. De kämpar med tuffa behandlingar och de är hela familjen trogna Man U fans. Tommen frågade mig om jag trodde det skulle finnas chans till nån autograf. Jag sa att jag inte hade någon aning men att jag nog skulle kunna fråga om det vart tillfälle. Sagt o gjort så frågade jag och både Sir Jim Ratcliffe och Sir Dave Brailsford (sportchef för INEOS gruppen) om de kunde skriva på Oscars Manchester United tröja vilket de gladeligen gjorde :D.

Vi sade ett hjärtligt hej då innan jag lotsade tendern med Sir Jim bakom ratten ut till farleden och han tryckte på gasen lite och försvann bort mot M/Y Sherpa.

En bra fisketur där alla som fiskade fick fisk och en spännande arbetsdag som jag nog inte glömmer i första taget. Tusen tack Sir Jim med fiskegänget samt M/Y Sherpas besättning för ett gott samarbete! Varmt välkomna åter!