Sasmo Kingfishers på lyckat tvådagars återbesök!

För två år sedan så var fiskeklubben Sasmo Kingfishers på Ålandsbesök och nu var det dags för en retur! Detta år bokades det in två fiskedagar med guide, en dag gädda och en dag havsöring. Hela gruppen bestod av 7 personer: Ralf o Rolf Norrgård, Viktor, Jani, Ronny, Staffan och Patrik. Jag hade Patrik Ekblom till hjälp med guidandet i dagarna två.

Från början var det planerat öringsfiske på dag 1 men då det utlovades vindar på upp till 18 m/s på fredagen så bytte vi dag då öringsfiske är svårt i riktigt hård vind. Svårt var nog gäddfisket också men några lyckades fantastiskt bra! Patriks båt öppnar bäst fram till lunch med tre upp och en toppfisk på 5,2kg som nappade fem minuter innan lunchpausen!

Patrik med dagens största gädda 5,2kg och 96cm!

Vi samlades i båthuset för lite pytt i panna vid 12-tiden och medan vi satt o njöt av att komma undan vinden så arbetade vi fram en ny plan med byte av område. Några i gänget hoppade sedan i båtarna och några tog bilarna för att sedan samlas vid ett nytt fiskevatten. Vi som var i båtarna fick hoppa lite grann i hög sjö och bli lite nedstänkta men inget värre än att det var glada miner 🙂

Dagens hetaste gäddfiskare med dagens näst största fisk 4,4kg

Framme vid nya spoten så hoppade bilgänget i båtarna och vi körde igång igen. Nu började det så sakteliga hända grejer i båda båtarna och vi får fisk även i min båt. När gänget kopplar på det riktigt pilliga fisket med långa vevstopp och bara försiktigt veva hem betena så börjar det smälla på!

Viktor med en riktig tjockis på 4,25kg!

Innan dag 1 var över så var Patrik överlägsen gäddkung med de två största på 5,2 och 4,4. I min båt slog vi till med 10 gäddor varav den största var 4,25kg!

Dag två så var det öring på menyn. Gänget bodde i en villa med egen ramp så jag o Patrik trailade dit och sjösatte direkt nedanför boendet! Vi bytte besättningar idag och jag hade nu Staffan, Rolf, Patrik samt Ronny! Dagen är helt underbart vacker när vi styr ut på öppet vatten vid 9-tiden. Solen lyser och vattnet är i princip helt plattlugnt när vi börjar fiska.

Båt selfie på väg till första spoten!

Redan vid första stenudden så smäller det på en pigg öring på en Häxan 30g i metallic blå och rosa. Lite synd är ju att guiden är den som tar den men alla i båten blir glada och ivriga på att. fånga mera. Nåt kast efter så har Staffan en efter ända till båten men den väljer att inte äta… I nästa vik så plaskar det till riktigt ordentligt bakom båten och alla fyra kastar snabbt dit. Sekunderna efter så dyker det upp ett sälhuvud lite bredvid…. Inte så bra besök när man är ute o fiskar men efter att ha snokat på vad vi håller på med i tio minuter så väljer sälen att lägga sin koncentration någon annanstans.

Livs första öringen för Patrik!

Vi driftar vidare och när vi närmar oss en bra plats så säger jag till gänget att vara alerta. Med koncentrerade kast fiskar vi av stenkanterna och inom kort ropar Rolf till. Han har en riktigt fin (3kg+) öring som simmar efter draget ända fram till båten innan den tvärvänder. Ännu mera fokus och vi fiskar som i trans. Ett femtiotal meter längre fram så har Ronny lite smånibbel i betet men sekunden senare är det Patrik som drillar in sin livs första havsöring!

Under dagen så kommer det en rapport från Patriks båt och de har även där lyckats med att guiden plockar fisk 🙂

Nöjd guide visar att det finns fisk!

Vi stannar till vid en rastplats som jag varit med o hjälpt bygga via vår guideförening och mumsar på Lasses rökta regnbåge med vitlökspotatissallad. Underbart att sitta i solen o njuta av lite skön värme!

Efter lunch så styr vi åt olika håll för de sista timmarna fiske. Vinden har börjat ta i lite mer så jag väljer en lite mer skyddad kant där man kan hålla sig undan vinden. Precis i de första kasten får vi ett riktigt generaltrassel som ingen av oss någonsin skådat då ett drag krokar i en annan lina precis vid utkastet. Efter lagom mycket doser av klurande, svordomar och skratt så tar jag fram saxen och klipper av 100m lina så vi kan komma vidare med fisket 😀

Denna sträcka är det lite flera som fiskar på så vi är tvungna att hoppa runt lite för att försöka störa de andra så lite som möjligt. Jag tycker speciellt att det är viktigt att respektera de som fiskar från land då de generellt har svårare att komma åt ställen samt att förflytta sig kring stränderna. Dessutom så är min uppfattning att havsöringen lika bra kan hugga på samma ställe vid ett annan tillfälle så man kan komma tillbaka senare.

Detta gjorde vi denna dag vid två tillfällen ena gången stod en båt på ett ställe jag ville fiska av, vi åkte en bit bort o fiskade av en annan plats och åkte tillbaka när båten åkt. Nästan direkt så hade en följare på stället de redan fiskat! Samma sak en bit längre bort där vi helt skippade en sträcka där en kille stod från land och när vi sedan åkte dit så hade vi både napp och flera följare!

Ralf med sin finaste öring någonsin! 2,2kg kärlek!!!

Medan vi stått och fiskat utan att få upp någon utan bara tittat så har den andra båten fångat två riktigt fina havsöringar! Ralf har fångat en på 2,2kg och Jani en på 2,9kg! Fantastisk kul tyckte både vi guider och alla i gänget!

Jani är lycksalig över dagens största öring 2,9kg!

Lite innan fyra börjar vi bränna hemåt över öppet vatten och lagom till hemmaviken synkroniserar vi båda båtarna in från varsitt håll så jag hinner stänka lite vatten på “vinnarbåten”! Vi lägger till vid båthuset och gänget som stiger iland har humöret på topp! De kommer o kramar om en och pratar om den bästa fiskedagen på länge och kanske nånsin! Härligt att höra och roligt att få vara med detta gäng.

Tusen tack Sasmo-gänget! Ni är alltid varmt välkomna tillbaka till fiskeparadiset!