Abborre och gädda på menyn!

Igår var jag ut på en heldagstur med Granlund Oy som bokat in två dagars fiske med MaPa. Jag skötte om dag 2 och hade förmånen att få träffa de trevliga herrarna Sami, Sauli och Tomi! Dagen innan då de fiskat med Patrik så hade de delat dagen mellan gädda och abborre och så var det bestämt även för denna dag!

Vårt mål var att slå dagen innan så det var bara att sätta full fart mot gäddställena. Sami var snabb med att kroka på en under sitt andra kast på en Buster II. Sedan fick vi vänta ett tag innan gäddorna börja trilla in i lagom takt. Snart stod det klart att det var den rödsvarta Westin Swim som var gäddornas favorit. Sami lirkade bäst och stod för 6 egna noteringar innan vi styrde iväg mot lunch.

11 gäddor innan lunch! Vi lyckades slå gårddagen!

Vi pausade nere vid stranden i lä för nordan och inmundigade en sidfläskgryta från Indigo som vi sköljde ner med Ålands egna öl – Stallhagen.

Nästa anhalt var abborstället, när vi kom fram fullkomligen kokade vattnet av löjor som trängdes upp mot ytan då rovfiskarna jagade dem underifrån. Kanske var det den enorma tillgången på betesfisk som gjorde abborren sjukt petig med bete och teknik. Vi fiskar på i nästan en timme innan vi börjar få tekniken att sitta. Tricket var att kasta ut jiggen, sakta studsa den fram över botten för att sedan i princip pilka den när den var under båten. Då och endast då så kunde man lyckas med konststycket att få dem att fastna.

Jag hann aldrig ta några bilder under jiggfisket med gästerna men hann fånga ett par borrar innan gästerna kom på morgonen som fastnade på bild!

Vi lirkade upp 41 stycken och det gick över tio hugg per bärgad abborre så vi hade kunna ha sjuka mängder om de bara tuggat lite bättre :). Efter sju timmar på sjön så styrde vi fören hemåt med en skön halvtimmes åktur innan de nöjda killarna styrde mot bastun innan kvällsflyget skulle lyfta.