Brändöfisketävling

Höstens första tävling gick av stapeln förra helgen. För första gången ställde vi upp med namnet Donningfishing.com. Laget bestod av mina gamla vapendragare Stephan Donning och John Gustafsson, tillsammans har vi många starter i Brändö med både vinster, pallplaceringar och största gäddor. I år var det enbart en dags fiske som gällde för första gången och största vikt av tre gäddor för att vinna.

Båten packad och klar för avfärd

På fredagen sjösatte vi lite före fem på eftermiddagen och satte full fart ut mot skärgården. Färden tog dryga timmen i det fina vädret och vi hann kolla lite vegetation och förutsättningar innan det skymde. För en gång skull hade jag hunnit gå igenom hela utrustningen från spön, rullar, linor, beten och krokar så jag kunde i lugn o ro se på när de andra rotade igenom sin utrustning för att byta krokar och kolla linupplägg . Vi satt halva kvällen och argumenterade kring upplägget av vår fiskeplan. Efter hårda överläggningar kom vi fram till: SMASH & GRAB dvs. direkt åka till platser där vi haft de största gäddorna, snabbt kasta av ett litet område och sedan åka vidare till nästa (om det inte högg stor fisk…).

Passerar Lappo med god fart i fina förhållanden!

Tävlingsdagen lovade hård vind och massvis med regn och man blev inte besviken på det löftet. På med hela regnmunderingen och ombyte med i båten för att kunna komma hem någorlunda torr. Starten gick smärtfritt tills jag i ivern drog drog på en sekund för tidigt när vi körde genom en vägtrumma och propellern slog i lite grann (inga större skador). Vi var först till vår första spot och redan på andra kastet tog jag en godkänd gädda på en Guppie Burgers Bird-Pearl White. Efter en kvart bytte jag till ett litet atom i rött/neon och plockade dagens andra godkända. Skön start!

Sen går det betydligt trögare, vi byter ställe efter ställe, inget händer, varje tidigare hotspot är stendöd. Inte ett hugg på två timmar!! Vi börjar fiska grundare och har lite påslag men de vägrar sitta fast på krokarna. Frustrationen är stor, vi har bara två pyttegäddor i sumpen och vi vet att det krävs betydligt mer för att ha med toppstriden att göra. Vi börjar täcka ytor som vi annars inte skulle fiska av när John plötsligt får napp på sin Buster II. Han konstaterar att “-Det är en liten”. Jag plockar upp den mindre håven och har problem med att få in gäddan i den. Vi konstaterar glatt att den var en helt ok gädda och sätter den direkt i sumpen utan vidare eftertanke. Vi nöter på under de totalt sex timmarna som tävlingen pågår och får inte en enda gädda till. Vi brukar ligga på mellan 20-40 gäddor en vanlig dag på denna tävling så vi var rejält deppade när vi kom iland.

Johns "lilla" gädda!

När vi sedan ska plocka ur sumpen så tappar alla i båten hakan när vi ser på Johns gädda. Den är STOR, 4,96kg vägde den in på och det gör att vi hamnar i ett läge där vi ser att de andra lagen vi sett har betydligt mindre vikt än oss. Glada i hågen åker vi och packar båten och åker för att se när de publicerar resultaten. Väl framme på Gullvivan får vi direkt höra att det var flera lag som lyckats skrapa ihop över tio kilo på sina tre gäddor. Glädjen sjunker lite men allt känns helt ok efter vi sett resultatlistan och vi placerat oss på 10:e plats av 64 deltagande lag.

Halvnöjda, skumpade vi hem i 14m/s och ösregn. När man kröp till kojs denna kväll tog det inte länge innan John Blund slog till 🙂

– You can’t win unless you learn how to loose –