450cm på fem längsta under guidning!

Jag har haft det stora nöjet att guida Fredrik Hjelm, Anton Pankov och Alexander Wigren hela helgen. Grabbarna hade arbetat fram till lunch i Stockholm innerstad och sedan åkt iväg med bil till färjan i Kapellskär. Kl. 19 var de framme hos mig på en välkomstbira innan jag visade dem till stugan de hyrt.

Lördagmorgon kl. 09.00 drog vi igång det första fiskepasset under ihållande regn. När vi kört till första spoten som jag planerat in för dagen så ber jag grabbarna fatta tag i abborrutrustningen för nu ska här dras abborre. Det tar inte många kast innan Anton har krokat den första randiga för dagen. Inom kort har även Alexander krokat både abborre och en liten gädda. Plötsligt utbrister Fredrik “denna var nog lite större!” så jag plockar fram den lilla håven och när jag vänder mig om så kommer en riktigt lång gädda upp ur djupet. Lyckas få in den i den lilla håven med lite precision och tur. När vi mäter gäddan så konstaterar vi glatt att den är prick 100cm och väger in på 5,7kg.

100cm prick på en liten abborrjigg!

Rolig start hinner man som guide tänka innan Alexander börjar pusta o stånka i fören. Han har även han krokat en riktigt fin gädda på hela 102cm och 6,2kg, nytt PB för honom!

En riktig madam som kunde haft nåt kilo till om hon käkat upp sig lite. 102cm 6,2 kg

Det fortsätter hugga abborrar och gäddor om vart annat ett bra tag innan vi styr över till mer riktat gäddfiske. Gäddorna som inte hade abborre på menyn gillade hårda beten, speciellt en blå Zam högg det bra på. Anton plockade flera i rad på den och fick sitt personbästa putsat till 3,2kg med fina 85cm i längd.

Nytt personbästa för Anton!

När vädret vände från rikligt med regn till ösregn tog vi en timmes lunch inne i värmen. På menyn stod en utsökt pepprig älggryta med ugnstekt potatis (Tack Kicki!). Efter ett par koppar kaffe och en liten rom så var alla laddade att åka ut i regnet igen.

Då vinden ökat och vänt så testade vi att åka ut på lite öringjakt. Ingen öring fick syna insidan på båten men några gäddor hade dröjt kvar på öringhaket. Innan dagen var slut hade vi fiskat av många platser och hittat gäddan lite överallt. Någon större än de två vi fick i början var vi inte kontakt med men totalen landade på 450cm på de fem längsta gäddorna vilket nog får klassas som ett toppenfiske 🙂

Vi avslutade med att lokalisera abborrarna igen och plockade upp ett gäng matabborrar som togs hem och tillagades. Lite över 30 gäddor och lika många abborrar blev resultatet för dag ett. Stärkta av att det nappat så mycket första dagen togs beslut om att åka på havsöringjakt under söndagen.

Alexanders gädda var inte riktigt så liten som bilden visar. Eller är det Fredriks som är frontad?

Regnet startade lagom tills kl 09.00 när vi mötte upp vid kajen och sjön låg spegelblank, svåra förhållanden vet alla som fiskat havsöring… Vi testade allt från inomskärs till yttersta havsbandet men det var stendött hur heta områdena än såg ut att vara. Strax innan lunch såg vi ett par ytjagande öringar men trots att vi tydligt kunde se dem så struntade de blankt i alla beten som vi kastade.

I brist på fisk från dag två så visar Fredrik hur man fiskar Braxen.

Grabbarna var otroligt ivriga och hade i princip inga raster under hela dagen förutom då vi hade lunchpaus i det fria. Efter lite backträning för att få igång blodcirkulationen så togs beslutet att trots det magra resultatet fortsätta fiska efter öring.

Mysigt lunchväder. Den rökta laxen smakade riktigt gott!.

Vädrets makter bjöd på show med väggar av slagregn och hagelskurar så att det blev drivor i båten. Sista stoppet höll på att bli succé men det ville sig inte riktigt. När klockan slagit fyra så var det dags att börja åka hemåt så att de skulle hinna med färjan. Jag tog upp elmotorn och tackade för dagen medan de vevade in sina sista kast. Alex och Anton hade redan sina drag inne när Fredrik plötsligt hojtar till, en följare! Det virvlar till i ytan alldeles bredvid båten och alla kastar snabbt ut igen. Flera virvlar och det är ett helt stim öringar som är intresserade. Trots idogt nötande så konstaterar vi att det blev stolpe ut denna dag, med glada miner stävar vi mot hamnen och grabbarna tyckte nog att det var rätt skönt att hoppa in i värmen efter dagens rotblöta.

Tack för en riktigt rolig helg, ni är årets mest hängivna fiskare i ur och skur!