Fredrik på jakt efter Ålandsborren

Fredrik Jonsson hörde av sig tidigt i våras och var intresserad av en guidning på Åland. Vi diskuterade lite och konstaterade att han var uppvuxen i närheten av de områden där jag jagar älg. Efter ytterligare diskussion så kunde vi konstatera att vi hade gemensamma bekanta som jagade i mitt jaktlag 🙂

Vi möttes upp på Sportfiskemässan och bestämde datum för vårt abborrfiske. Fredrik hade en kusin som hade sin husvagn uppställd på en av campingarna här på ön så boendet var lätt fixat för honom! Jag hade förberett mig i tanken var jag ville fiska men vädrets makter ville annorlunda… med ökande vindar under dagen som vid 13-tiden gick upp till 16 m/s så behövde vi fiska ett område där man kunde gömma sig undan vinden när den blev för kraftfull.

Första stoppet levererade fisk nästan direkt, Fredrik drar en gädda och jag en abborre på 37cm (Skulle visa sig vara dagens största). Första timmen har vi ett tiotal fiskar upp och mycket kontakter. Vartefter vinden ökar så börjar vi leta lite lugnare områden men den betydde också att huggen minskade. Dock hade vi kontakter och fisk upp på nästan varje stopp fram till lunch.

Till lunchen så åkte vi tillbaka till mitt båthus där jag hade förberett med Muurikan så att det bara var att steka på en oxpytt m. ägg. Lite softande och mumsande så var fisket igång igen. Vi åkte ut till stället vi hade haft bäst men vinden tryckte så hårt att elmotorn inte orkade hålla oss på plats. Då var vi tvungna att återigen söka lä, denna gång styrde vi upp mot nordvända vikar där man hade lä från den starka sydvästliga vinden. Dessa brukar vara perfekta abborrställen när vattentemperaturen börjat sjunka ned mot 10 grader så det var i tidigaste laget.

Vi kunde under den sista timmens ivriga fiskande konstatera att det fanns ordentligt med fisk i området. Det bokstavligen kokade av löja och vi hade massvis med hugg och kontakter där vi bara kunde konstatera bitmärken i jiggarna eller att abborrarna “sugit” in gummit så det nästan glidit av kroken… Sista kvarten drar fiskarna igång en hugg period och Fredrik landar borre nr 10 för honom under dagen samt ett par gäddor. Totalen hamnar på 15 abborrar och 11 gäddor. Fredrik som är en grym fiskare var helnöjd och det är så skönt när man har en så pass rutinerad fiskare med sig i båten när vädret säger ifrån och fisket blir lite svårare än man vill.

Fredrik slipar redan på nya fiskeplaner med mig så vi ska se vad framtiden har att erbjuda! Tack för en supertrevlig dag, vi ses!