Intensiva dagar med mycket fiske

Skolavslutning och sommarlov är behövligt när ett läsår varit som detta. Massvis av extra arbete med olika coronalösningar och självklart många elever som behövt hjälp, precis som det ska vara! Familjen brukar försöka ha en lite sommarlovs kick-off genom att ta en liten minitripp (eller längre om möjlighet finns 🙂 ) för att komma i sommarmode. Denna sommar åkte vi på kryss till Helsingfors ett par dagar och turistade lite i vår huvudstad.

Väl där så blir jag kontaktad av en stugvärd som har 6st fiskesugna gäster. Lite svårt att ordna guidningen när man är på resande fot men med lite kommunikation och en god vän som hjälper till att handla lunch och fika så löser det sig så att jag kommer hem med färjan kl 05.00 och guidningen börjar kl. .10.00.

De sex affärsmännen från Rumänien hade hunnit fiska en dag och kände att de var i stort behov av att lära sig ställen på de tre fiskekort de har köpt och tekniker för årstider. Vårt första stopp resulterar i ett par gäddor upp och en 85cm som gädda nummer ett, känns skönt att komma igång direkt på morgonen! Utåt dagen så dör fisket ut och vi har enbart hugg som inte vill fastna.

Pigg och glad sommargädda!

Vi lunchar i en fantastisk miljö och killarna slappnar av lite grann när de inte behöver fokusera på fisket. Det visar sig att de vanligtvis brukar åka till olika ställen i Sverige men att de upplevt att fisket varit så trögt de senaste åren att de ville testa på något nytt.

Triggad av utmaningen att visa att Åland har bra fiske så söker vi nya platser och lyckas hitta klart vatten ut mot havet där vi direkt har kontakt med en riktigt fin gädda som kunde vart 100+ vilket var gängets mål för hela veckans fiske. Ingen större smäller på men däremot ett gäng pigga 60-80cm gäddor.

Vi fortsätter dagen ut att leta 100+ utan framgång men jag har hunnit köra igenom alla fiskekortsområdena för att visa platser samt var områdena slutar och börjar så de inte behöver fiska på fel ställen. De var riktigt nöjda med dagen och har redan bokat mera fiske till hösten och nästa vår. Då tar vi 100+ 🙂

På lördagen hade jag äran att få arrangera en större guidning för eMarine med Christoffer Gustavsson i spetsen. Vi hade hållit på att planera fram och tillbaka ett bra tag innan vi kunde hitta ett fungerande datum för de som skulle vara med samt boende och aktiviteter för hela gänget. Med mig som guider hade jag Peter Selander samt Tomas Strandvik. Egentligen hade jag en ytterligare guide men han skulle inte vara med, David Ståhlman var inbokad för körningen men då han ska gifta sig om ett tag så var det inte bättre än att han “råkade” bli kontrollerad av sjöbevakningen. Alla som känner David vet att han har superkoll på sina båtgrejer, han har ju dessutom en firma som kontrollerar brandsläckare. Därför var det extremt roligt när sjöbevakarna ber David att visa brandsläckaren för att se att den är kontrollerad… David svänger fram släckaren, tittar ner på etiketten, -Nämen, de här var konstigt! Han snurrar på släckaren som för att leta efter en annan kontrolletikett. Denna var nämligen senast testad för 13år sedan. Samtidigt kommer hela svensexa gänget inklampande till tonerna av Stormskärs Maja tillsammans med gästerna för dagen och först då trillar polletten ner för offret 🙂

En guide fattigare hoppar alla 12 gästerna i sina flytoveraller (regnet föll ganska rikligt) och sticker iväg i solfjäder formation i de tre båtarna. Vi har alla tre båtar valt olika ställen, alla med sikte på lite sommarställen som borde hålla fisk. Vi har stämt träff efter ca. 2h då vi tillsammans ska köra ut till Föglö och restaurang Seagram för lunch. Två i min båt har inte fiskat särsklit mycket men de kommer alla igång ganska snabbt.

Min crew bestod av Simon, Alfred, Tönis och Alexander, vi skulle visa sig vara ett riktigt vinnargäng! Tönis tar första gäddan efter ca. 15 minuter och glädjen i båten är stor. Inte länge därefter drar han ytterligare en fisk, en brax som valt att bita över hans lilla Peto i firetiger! Vi byter ställe och inte länge därefter så drar han ytterligare en firre och ny art. En riktigt fin abborre!

Allt hugger på Tönis Peto!

Det nya stället håller bra med fisk och vi får snabbt fyra stycken med flera missade hugg. Alfred drar en riktigt fin på 77cm som skulle visa sig bli dagens största! Vi åker och möter upp resten av gängen för en transport genom Lumparsund innan vi får brottas med den riktigt grova sjön på Föglöfjärden.

Alexander lyckas även han fånga abborrar!

Lunchen avnjuts i lugn takt och med riktigt go stämning, maten smakar gott och roliga historier avbyter varandra. Efterrätt i form av Ålandspannkaka och kaffe med Avec inmundigas inan planerna på den återstående fisketimmen fastställs. Vi åker återigen ut till tre olika ställen och fisket har mattats av lite grann för vår båt då det enbart är Tönis som drar fisk. Alla har nog kontakter och Simon som ännu inte lyckats få någon gädda är super nära när han drillar en gädda halvvägs in till båten innan den slingrar sig loss.

Restaurang Seagram levererade som vanligt god mat!

Gänget körs till kajen och styr vidare mot nya äventyr, Christoffer får uppgifterna om vilka fiskar det kommit upp under dagen och får lite priser med sig som ska delas ut på den kommande bastusittningen! Tack för en riktigt rolig dag eMarine, ni är ett kanongäng!

Under söndagen var jag ut med ytterligare ett gäng men det får ni läsa om i nästa inlägg!