11:e plats i Getadraget och Kim på kortfiske!

Jag älskar fisketävlingar! Dagar, ja ibland veckor i förväg kommer jag på mig själv att småleende sitta o fundera på upplägg över fiskedagen. Veckan innan studeras kartor, flygfoton och väder. Ett verktyg som jag tycker är kanon när man fiskar på Åland är appen B-bark. Det är egentligen en app i huvudsak för jakt men du har möjlighet att använda den när du är ute o fiskar på så sätt att du ser var du är och på kartan kan du välja att visa fastighetsgränser. Då fiskekorten på Åland ibland delar sig mitt över öppet vatten så kan du utan problem fiska ända fram till gränsen på området och ha stenkoll att du är på rätt vatten!

Som förberedelse inför Getadragets fisketävling brukar alltid jag och Dennis dra en kortare tur dagen innan på helt andra vatten för att se lite grann vad gäddorna har på menyn för dagen. Denna fredag var det total spegel och vi hade massvis med följare men de var inte särskilt sugna på att hugga. Tiotal gäddor fick vi varav tre var över de 60cm som är minimimått på tävlingen. Bäst då var buster II, Peto och diverse skeddrag. Helgummi var inte intressant.

Stora dagen D drog vi hemifrån strax efter sju på morgonen, det drog friska västliga vindar och det kändes riktigt gäddigt! Vi samlades vid starten i Hällö tillsammans med 45 av de 113 båtlagen som anmält sig. Lite småfix av utrustning, en massa skitsnack och sedan nervös väntan på startskottet. Startskott? Ja vi hörde inget men märkte att resten av båtarna drog iväg så vi hängde på. Lustigt hur man kör som en galning för att hinna till första spotten men efter ett tag så märker man att ingen annan är på väg till samma ställe 🙂 Skönt att i godan ro glida över sina första platser utan att känna att man måste till nästa för att vara först där också… Vi kunde under i princip hela morgonen fiska ostört med enbart någon enstaka båt inom synhåll då och då.

Vi har varit bortskämda med att få bra med godkänd fisk direkt på morgonen, denna morgon var det lite annat då vi enbart hade ett par följare och ett par gäddor som var för små de första 45 minuterna. Efter en kort flytt till lovart sidan av en långgrund holme så brakade det loss rejält. Jag hade en klassisk UTÖ-BETE i firetiger på och gäddorna började frossa på den. Inom loppet qav tio minuter hade jag landat 3 godkända och Kicki ytterligare en. Skönt att ha fyra på papperet efter en timme.

Med lovart i tankarna började vi lägga mer tid i vinden och vi fick en sjuk bonanza som vi sällan upplevt under tävling. Vi krokade av fiskar i parti och minut varav ungefär var tredje var godkänd. De var inte stora utan vi ökade sakta från att ha haft 63cm som minsta till att slutligen ha 66cm som minsta. I live rapporteringen kunde vi efter ett par timmar se att vi låg fyra och att det absolut inte var omöjligt att klättra högre upp. Vartefter timmarna gick och vi visserligen ökade men inte så mycket så märkte vi att vi sakta men säkert sjönk neråt i tabellen.

Vi måste få större konstaterade vi efter att ha krokat av gädda nummer 22 som var godkänd men inte mer än 71cm (största så långt). Vi drog en lång förflyttning och hade en och halv timme på att fånga ett par krokodiler. Första timmen gick händelselöst förbi medan vi förtvivlat jiggade på 10-15 meters djup och letade monster. Vi flyttade återigen och försökte de sista 20 minutrarna att pricka fisk på lodet. Med fem minuter kvar smäller det på min favorit Shadteez 23cm i firetiger känns och syns att den är bättre då det skummar rejält i ytan. Dennis skakar i kroppen när han lyfter in den i håven och vi skriker av glädje! En riktig tävlingsgädda lång o smal, 90cm lång så räddar den våran dag 😀

Vi hade inte hunnit få bilderna av gäddan godkänd av tävlingsledningen när tiden tog slut så den fick åka med till Hällö brygga i sumpen innan den fick friheten åter!

Väl iland konstaterar vi att vi för första gången på flera år inte kommit topp 10 då vi slutar på 11:e plats men jag som den evige optimisten tänker ju att vi kom topp 10% i alla fall 🙂

Fantastiskt roligt att träffa alla glada fiskare och superfint arrangerad fisketävling av Geta Ungdomsförening, TACK till er alla!

Dagen efter så drog jag ut med men gamla gymnasiekompis Kim Kankkonen som var “hemma” på en kort visit för att fira sin far Mats som fyllde jämt. I vanliga fall huserar Kim i hjärtat av Göteborg.

Vi gled ut i finvädret, som hade växlat från det gäddiga blåsvädret igår till ett helt fantastiskt höstväder med sol o bleke. Vi började med att leta lite abborrar och det började nafsa ganska omgående men de var i princip omöjliga att kroka. Jag lyckades hala in en i båten och Kim hade massvis med hugg och abborrar som simmade ända fram till båten utan att bita. En liten gädda var det ända som vi lyckades kroka till innan vi drog iväg ut mot öppet hav.

Havet låg även det spegelblankt och gäddorna var precis lika tröga som de abborrar vi tidigare jagat. När vi gled in i en grund vik med stenar och växtlighet så var det som att vara på safari på korallrevet. Gäddor nästan överallt man ser men enbart ett par gör utfall och hugger i grejerna. Jag krokar på ytterligare ett par men Kim går fortfarande bet trots att ett par ivrigt hugger över betet.

Vi glider sakta iväg med varsin kaffekopp och lite “hemlagade” bullar (Kim tyckte så då det var Pågens 🙂 ) till fika. Vi utbyter erfarenheter av de olika bostadsmarknader vi har varit i kontakt med, jämför Lithium batteri i båten med ett i en Volvo lastbil (Deras väger mer än hela min båt!). Vi bestämmer oss för två korta stopp och på det andra stoppet kommer det lite vind och vipps så har vi ett gäng kontakter, återigen så är det guiden som snyter de gäddor som har vett att sitta kvar på kroken.

Guiden var ju i alla fall glad för all fisk han fångade 😀

Kim muttrar något om att fisket ungefär gick lika bra som golfturen igår men yttrar i samma mening att han nog minsann ska boka in en dags fiske med familjen nästa gång han är på Åland. Det tycker jag låter som en bra ide och jag lovar härmed att om han skulle åka hem tomhänt från den guidningen så bjuder på hela kalaset!

Hit återvänder vi nästa sommar!

Nu väntar några fartfyllda helger med flera dagars fiske, ska bli spännande att se vad vi lyckas med för fångster 🙂