Full fart på gäddorna och abborrarna!

Jag har haft Uffe Nordzell, Ida & Laban Johnson på besök under två heldagar! De fiskade första gången med mig i somras och nu hade de bokat ett helt paket med resa, boende och två dagars guidning. Vi hade bra fiske i somras men så här bra hade vi det inte då 🙂

Dag 1 så sjösatte vi tidigt och åkte över en halvtimme innan vi kom till första stoppet i skärgården. Det tog inte många kast innan Uffe drar på den första för dagen. Inom en halvtimme så har vi över 8 gäddor! De hungriga gäddorna är ivriga trots att det enbart är 3-4 grader i vattnet. Vi byter ställen med jämna mellanrum och driver av ställe efter ställe med goda resultat. Uffe drar ifrån i antalet men det är svårt att hitta storlekar då det i princip enbart är hangäddor som är huggvilliga i det kalla vattnet.

Från första stoppet så var det Rapala Peto som levererade och ingen i båten var särskilt sugen på att byta då den fungerade ypperligt 🙂 Ida får ett hugg nära båten och jag håvar snabbt hennes nya PB på 4,32kg-89cm!

Vi åker iväg och byter målart till Havsöring. Andra spön och andre beten innan vi börjar täcka av vik efter vik. Vattnet är generellt strax över 3 grader och det tidiga havsöringsfisket handlar otroligt mycket om att hitta det lite varmare vattnet där de trivs. Gänget fiskar på bra men trots idogt nötande så kammar vi noll fram till lunch.

Vi söker lä i en sydvänd vik och jag riggar upp muurikan på ett kärr med lite sten i botten. Ett par av vattenägarna kikar förbi och kontrollerar att vi “är rätt folk” och jag hinner prata lite ditt o datt innan de drar vidare i sin städrunda efter vinterns stormar som kan skölja iland både det ena o det andra. Lunchen idag var kolbulle tillagad på Muurika, en av mina nya favoriter! Nu planeras att köpa in lite kolbullepannor så att man kan laga flera i gången!

Mätta o belåtna så drar vi till en sista öringhotspot. Även denna var tyvärr tom på huggvilliga firrar så vi bytte över till gädda igen. Tar inte lång stund innan huggen börjar dugga tätt igen!

En skön dag till ända med helt bra väder om än lite skumpigt o blött på vägen hem.

Dag 2 körde vi i ett helt annat område med siktet inställt på abborre och gädda. Vi körde med lätta spön och abborrjiggar i princip hela dagen i den piskande vinden och snöfallet. Det var faktiskt inte hela världen att vädret var illa då fiskarna verkligen var på hugghumör!

Ida börjar tidigt med två gäddor och innan dagen var över så hade hon både största och flesta under dagen! För att beskriva dagen helt kort så högg det lite överallt men man var tvungen att leta efter varje spot men när man väl hittade en så högg det oftast flera. Ida visade vägen även med abborrarna då hennes långsammare intagning lockade till mest hugg. Uffe var inte sen att kopiera hennes teknik och drog även han iväg i antal.

Vi lyckades kroka ca. 25 abborrar varav 4 över 600g och några flera gäddor under dagen så det var verkligen ett roligt och spännande fiske!

Tusen tack för två härliga dagar, vi ses igen!