37 gäddor i lördags!

I lördags gästades jag av ett kompisgäng som bodde borta i Bomans stugor och fiskat tillsammans i över 30 år. Vissa fiskar inte så ofta visade det sig då dagens jubilar Johan fyllt 60 och senast Mårten fiskat med gänget var när han fyllde 40 :). Med förutom Mårten o Johan var dessutom Johan Söderberg, Kenneth, Henrik och Anders.

Dagen till ära hade jag hjälp av Samuel från GFD som hjälpguide. Vi drog iväg vid 10-tiden och fisket var lite trevande till en början. Tog visserligen bara 7 minuter för Johan S att ta dagens första (viktig i tävlingen) men vi fick jobba för fisken i båda båtarna. Lite småflyttar och vips så börjar fiskarna nappa. Mårten drar på en finare bit på 89cm och 4kg men Anders i Sampes båt drar en 91:a som väger mer… Tight tävling som man märker att killarna är taggade på.

Anders med dagens största och Kenneth med sin första för dagen!
Mårten med dagens näst största fisk!

Vid lunch har min båt antalsledning men Sampes har största, Johan S har flest och Jubilaren har ännu inte landat nån fisk. Steker på en rejäl pytt i panna på Muurikan som alla glatt mumsar i sig under glada tillrop! Perfekt lunchstämning och frågorna haglar kring Ålandsfisket.

Efter lite kaffe o gifflar så var fisket igång igen. Båda båtarna gjorde varsin längre flytt och Jubilaren Johan landade snart sin första fisk för dagen. Även i min båt så brakade fisket loss rejält när vi träffade på ett par riktigt heta spottar som ibland levererade upp till 10 fisk på en ankring! Henrik kom igång rejält på eftermiddagen och innan dagen var över hade han och Johan S lika många med 13 noteringar var. Totalt landade vi 37 gäddor med 91,89,84,81,80 som top-5. Störst i Sampes båt o flest i min så hyfsat rättvist ändå 😉

Glada miner i “vinnarlaget”!

Tusen tack gänget, vi ses säkert igen!

/Hasse