Helgens andra gäng bestod av Anders Gehrke tillsammans med kompisarna Johan och Kalle. De hade varit till Åland en gång tidigare men då hamnat mitt i leken och hade haft svårt fiske. Denna gång var det helt klart på gränsen till lek men om man bara fiskar i rätt område så hade gäddorna redan lekt färdigt och börjat käka igen.
Under fredagens körning så guidades gänget av Ricard som insåg att området de var på inte riktigt hade slagit igång och med i båten var även abborrutrustningar så när gäddorna inte var på G så ställde de om till abborre och de var på G. 48st riktigt fina borrar högg och även 5st gäddor med en topp på 87cm enbart 1cm från Johans PB…

På lördagen bytte vi område och jag guidade. Tyvärr så var även detta område segt som sirap och vi hade enbart 2 hugg på 2,5h fiske så jag tänkte om och styrde båten till ett närliggande område. Vips så var gäddorna på hugget och vi landade 6st snabba innan vi tog lunchpaus.

Efter lunchen så hade vinden ökat lite så gäddorna var ännu mera i stöten. Vi hann med flera dubbelhugg och snudd på trippel men den tredje fastnade inte 😉 Varje ställe vi stannade på höll aktiv fisk och innan dagen var över så hade vi 28st landade med Johan som “gäddkung” med 12 egna noteringar!

Tusen tack för två riktigt roliga dagar i fiskeparadiset!
/Hasse

