Jan trygg kom även i år på fiskeresa till Åland tillsammans med kompisarna Temu, Timo, Mikko och Macke. Ifjol lyckades vi lura havsöringar, abborrar och gäddor och målet detta år var att lyckas med detsamma. Vi började med jakt på havsöringen på fredagen då vädret såg ut att passa bäst till det. Vädret var kanske lite för fint för under förmiddagen så var det trögt med kontakter. Fram till lunch hade vi enbart en följare och en praktöring som satt på ett tag för Timo innan den sprattlade sig loss.
Lunchen avnjöt vi vid Patrik Ekbloms fins stuga. Härligt att mumsa på rökt lax och njuta i solen i gott sällskap! Medan vi åt så märkte vi att vinden börja “riffla” det platta havet och vi hoppades på mer action under eftermiddagen.
Redan på första stoppet hade vi följare, samma sak på andra stoppet där två lite finare jagade runt betena men högg inte. Tredje stället hade vi igen flera efter och en som faktiskt högg men inte fastnade. Till sist så hugger det på Jans bete i färgen koskit och vi landar dagens första. En sprall som var riktigt viktig då vi stannar i området och det finns gott om fisk där.

Jan har flera till på och hugg och samtliga i båten har följare. Timo har ett rejält hugg långt inne på grunt vatten och när draget närmar sig båten ser man en raket komma bakom och klippa betet igen. En riktigt vild havsöring sprattlar hejvilt och jagar runt båten innan jag får den i håvgarnet. Timos fina silver var 65cm och vägde 2,4kg och efter ett par bilder så simmade den tillbaka för vidare äventyr i havet!

Det spännande fisket fortsatte med flera kontakter och även guiden hade en som satt på länge innan den lossnade.

DAG 2 körde Ricard och Patrik gänget på gädda och abborre. Abborrarna var på hugget och det landades 48st + 14st i båtarna och de största var 44cm och 40cm! Även gäddorna högg där landades 12st + 5st och den största var en utlekt och mager 104cm som Teemu knep (Han tog även största abborren!). Timo hade en 100+ på ända upp till båten men då den såg håven vände den nedåt och krokade loss sig…

DAG 3 körde vi gädda i jakt på en stor rackare. Den stora lät inte vänta på sig utan redan dagens andra gädda brakade till med 108cm och 8,4kg. Det var Jan som lurade den med sitt nya bete inhandlat just för ändamålet 😉

Förmiddagen var annars en ganska trög historia med mycket gnuggande för varje fisk och till lunch hade vi tillsammans i båtarna 5 gäddor. Förmiddagens höjdpunkt var förstås Jans stora gädda och så drog Macke till med nytt abborrPB när en fin 43:a högg på hans stora Westin Swim 😉 Dagens lunch bestod av Kolbulle och gänget njöt av maten och den härliga miljön när vi satt på klipporna och myste.

Efter lunch kämpade vi på ett tag innan vi bytte område till ett grundare och med mer klart vatten. Där var gäddorna helt klart mera på G och det landades fisk till höger och vänster. Här var det de små varianterna av Westin Swim och Rapala Peto som gjorde susen. Några var kring 80cm men ingen riktig kicker fisk ville visa sig denna eftermiddag.
Tusen tack för tre härliga dagar på paradisön!
//Hasse

