Magnus, David och Pelle trotsar vädret!

Ett riktigt gäddgäng, annat kan man inte säga om dessa tre killar, taggade, utrustade för allt och med pannben tjock som pansar! Skönt att ha riktigt inbitna fiskare när fisket är svårt, de ger inte upp utan försöker fortsätta knäcka koden.

Trots att inte alla grejer är med i båten så finns det beten och spön nog för en liten arme. Jag är ute med ett annat gäng denna dag så gänget guidar med GFD Elias under fredagen. De drar iväg från bryggan nedanför stugan tidigt på morgonen. Elias och gänget är väl medvetna om att det kan bli en riktigt tuff dag med hårda vindar, nordlig vind, lågvatten och gäddlek… De krigar från spot till spot och flyttar mellan flera olika fiskekort med nästan samma resultat, tröga svårflörtade gäddor! 4 upp och en abborre innan dagen är slut, största är 83cm som David lyckades lura!

Dag två så satsar vi på andra sidan Åland i lite kallare vatten där gäddorna förhoppningsvis är mera välvilliga till hugg. Mycket välvilliga visar det sig då de visserligen inte kastar sig över betena direkt men när vi hittar fläckarna där de står så ramlar det in massvis med fisk. Mest fisk ramlar det in för Pelle, kanske för att han fick 0 dagen innan eller för att hans fantastiska kast hittar aktiv fisk. Svaret beror nog lite på vem du frågar i båten 😉

Pelle med en hög 70:a

Magnus som är en betesbyggare av rang har lyckats få sin överfyllda betesväska kvar vid stugan. På spöt hänger hans enda bete, ett röd/svart handgjort hybridbete som påminner om en guppie. Kanske är han lite envis men han byter i princip inte bete under hela dagen och lyckas ändå landa 14 gäddor! Snyggt!

Betesbyggare Magnus med en av de 14 gäddorna han fångade på sin Chu Chu (enda betet han hade för dagen 🙂 )

Gäddjesus är definitvt Pelle då han på egen hand landar 31fisk under dagen! Vilken revanch! David fortsätter hålla sin position som gäddkung då han landar en sargad efterleksdam på 101cm och 6,5kg!

Mot slutet av dagen börjar vinden piska på riktigt hårt och vid hemfärden får jag lov att köra sakta då vindbyar på 24m/s river upp rejäla vågor på sina ställen. Lite lätt omskakade och blöta är vi iland och kan konstatera att vi lyckats lada 61 gäddor! Vilken kontrast mot gårdagen (och tyvärr även morgondagen…)

Sista dagen präglades av riktigt hård vind från morgon till kväll! Vi möttes upp vid rampen vid vattnet jag valt för dagen, ett storfisk ställe och idag så hade Magnus alla sina beten med! 🙂 Vi fiskade djupt, grunt, lovart, lävart sakta, fort, stort, smått, naturligt, skrikigt men timmarna gick utan ordentliga kontakter. Guiden plockar fram spöt och har på en liten förkortad NED mask på lätt spö.

Sakta framdunkad på lerbotten så lockar den en liten gäddspila till hugg… Så det finns fisk men det är sjukt svår att få det att bita på. Vi gnuggar på med ett superkort stopp för lite lunchmacka. Plötsligt slår David till med dagens första “gästfisk” en liten krabat det med men ack så efterlängtad 🙂

Med 45 minuter kvar så låter jag grabbarna få välja -åka till två ofiskade ställen eller tillbaka till ett av de platser vi redan fiskat på men som ännu inte levererat. De väljer att jag som guide ska bestämma – Jag drar tillbaka till stället vi redan fiskat på med vetskap om att det stället ofta har levererat fina fiskar! Vi ställer oss 15m längre in mot grundkanten denna gång och det tar inte många minuter innan Gäddkungen David plockar dagens praktfisk på 91cm på ett av Magnus fina beten!

Nån minut senare har även Pelle hugg och landar sin första för dagen. Ingen bamse men en fisk! Klockan har rusat iväg och vi behöver åka till rampen så att gänget hinner med färjan hem. Summerat så har gänget haft två sjukt tuffa dagar med en raketdag däremellan. Mycket roligt med intresserade fiskare som aktivt tänker konstant och försöker anpassa och söka mönster för fisket! Tusen tack för tre sköna dagar hoppas vi ses till hösten!

/Hasse & Medhjälpare